Dag 7, 8 och 9

Det här inlägget kommer till er från flygplatsen i Moskva. Jag har haft en fantastisk vecka men önskar såklart att jag hade kunnat stanna minst en vecka till!

Dag 7

Fredagen inleddes med spansk frukost tillsammans med Victors föräldrar i lägenheten. Sedan tog v tunnelbanan in till centrum och gick längs nanjing road för att visa Victors föräldrar en annan del av staden. Tyvärr var det regnigt, molnigt och disigt så alla vackra vyer får vänta till en annan dag för dem. Vi gick i alla fall ner till floden och tog sedan en öl på captain's hostel innan vi tog en taxi tillbaka till lägenheten.

På kvällen gick vill till Sheraton och åt buffé till middag. Det blev för mycket för alla så vi bestämde oss att avrunda kvällen tidigt efter en whisky på en bar intill.

Dag 8

Sista dagen för mig i Shanghai. Äntligen fick jag prova det belgisk våfflorna på Café Lugo. Det var väldigt goda! Efter våffelfrukost gick vi och tittade lite i affärer innan vi gick tillbaka till lägenheten och tog det lugnt. Jag packade resväskan, vi chillade, åt fabada till lunch och chillade lite mer. Vid sju begav jag och Víctor oss mos flygplatsen. Det tar ca 2 timmar att åka dit med metro. Vi spenderade några timmar tillsammans på flygplatsen innan jag var tvungen att gå genom säkerhetskontrollen.

Dag 9

Som sagt sitter jag nu på Moskvas flygplats. Klockan är 13.00, Shanghai-tid, 9.00, Moskva-tid och 7.00 svensk tid. Jag ska boarda mitt plan om en dryg timme och har just druckit en kaffe på ett café. Jag kommer att landa i Stockholm 11.00 (lokal tid) och mitt plan till Umeå går 14.55.

Bloggen lär väl ta ett uppehåll nu men i sommar åker jag till Shanghai igen men då i hela 5 veckor!

Dag 6

Vi gick upp tidigt och åt frukost. Víctor åkte sedan för att hämta sina föräldrar och jag stannade kvar i lägenheten för att städa upp lite. Familjen Lanza kom tillbaka vid 10.30. De hade med sig en hel massa mat och andra presenter. jag fick en parfym - j'adore :)

Efter att all mat blivit uppackad tog vi med oss Victors föräldrar till det hotell de skulle bo på de två första nätterna innan jag åker hem. När de checkat in och kollat rummet gick vi och drack en kaffe. Efter kaffet och en snabbtitt och några inköp på mataffären ville Victors föräldrar vila så de gick tillbaka till hotellet och jag och Víctor gick hem till oss. Vi åt lite vattenmelon och vilade lite även vi. Vid 17.30 mötte vi upp igen och gick till en kinesisk restaurang. Victors föräldrar var inte vana att äta med pinnar med det gick riktigt bra för dem!

Efter middagen gick vi och drack te/åt glass på ett annat ställe och vid 21-21.30 ville Victors föräldrar gå tillbaka till hotellet. Jag och Víctor tog då metro in till people's Square för att gå till en bar, barbarossa, som låg mitt i parken i en lite "sjö". Vi tog en drink där och åkte sedan hem. Väl hemma provsmakade vi lite jamón och chorizo innan vi gick och lade oss. Mmmmm....

Dag 5

Vi är i lägenheten för tillfället och Víctor tar sig en liten siesta. Under tiden passar jag på att göra ett inlägg om gårdagen.

Dagen började med att vi försov oss så Víctor hann inte med någon frukost. Jag fick alltså äta ensam:

På förmiddagen ägnade jag mig åt yoga och pilates. Till lunch åt vi på en av restaurangerna v ätit tidigare. Vi hade egentligen tänkt gå till en annan men den hade stängt så vi tog bara det som låg närmast till hands. Efter lunchen följde Víctor med mig till Burger King för att köpa en kaffe. Vi satte oss i solen och när Víctor var tvungen att gå tillbaka till jobbet satt jag kvar en stund:

Till middag blev det kinesiskt. Vi gick till en billig restaurang (30 sek/person) som serverade god mat. Vi beställde in fläskkött, aubergine, vårrullar och någon slags dricka, till vilken vi fick löjligt små "glas":

Vi hade egentligen tänkt åka in till centrum på kvällen för några drinkar och ladies night men jag kände mig inte helt 100 och Victors föräldrar skulle landa 7.55 morgonen därpå så vi bestämde oss för att ta det en annan dag istället.

Dag 4

Efter gemensam frukost gick jag och la mig en stund till. När jag vaknade till tog jag det lugnt hemma innan det var dags att förbereda lunchen:

Till efterrätt gick vi till Café Lugo och drack kaffe. De har väldigt gott kaffe där men jag fortsätter att spana in de belgiska våfflorna. Imorgon när vi har hämtat Victors föräldrar på flygplatsen kanske vi slår till! Senare under eftermiddagen gjorde jag ett nytt försök till en löptur. Jag promenerade i rask takt bort till parken som uppvärmning. Denna gång hade jag med mig pengar och blev insläppt. Det var riktigt härligt att få röra på benen även om det var jobbigt också. Jag är inte van att springa utomhus efter att bara ha sprungit på löpband under vintern och luften i Shanghai är väldigt dålig. När jag var klar stretchade jag lite och gick hem och åt färska bär och melon. Det känns rätt lyxigt att kunna äta hur mycket färska bär som helst här. Hemma är det rätt dyrt men här är det väldigt billigt den här tiden på året.

När Víctor kom hem var jag redo för middag. Vi hade bestämt oss för att äta på KFC. Jag ville testa det innan jag åker hem eftersom jag aldrig ätit där. Jag måste säga att jag blev lite besviken. Vi kunde lika gärna ha beställt en kycklingburgare på McDonalds. Dessutom var den burgare jag beställde så stark att jag blev tvungen att byta med Víctor.

Efter maten promenerade vi runt lite istället för att gå raka vägen hem.

Vi var hemma igen vid nio och gick och la oss tidigt. Nu är det dags att ta tag i den här dagen!

Dag 3

Klocan är 20.30 i Shanghai och vi har intagit chill-mode. Víctor sitter och leker med sin nya kindle som kom idag och jag tänkte passa på att uppdatera bloggen.

Imorse fick vi ställa väckaren efersom Víctor jobbar. När det var dags att gå upp hade jag redan vaknat några gånger av mardrömmar om att jag tappat bort min mobil (så det blev ju inte så mycket bättre av att vakna...). I en av drömmarna hade jag iaf en iPad mini som jag kunde spela pokemon på att trösta mig med. Med gemensamma krafter fixade vi i orning frukost:

Jag hängde med Víctor när han gick till jobbet för att köpa mig en kaffe. Idag blev det en budgetvariant från Burger King. Helt OK kaffe som jag intog i solen sittandes på en parkbänk. Sedan fick jag underhålla mig själv hemma ett tag. Jag tog bland annat en liten powernap på 20 min eftersom jag inte hunnit sova ikapp den tid jag missade under resan utan snarare gått mer back sedan jag kom. Till lunch hade Víctor beställt tacokryddad köttfärs så jag hade det klart när han kom hem på rast:

När Víctor gick tillbaka till jobbet så chillade jag och läste lite. Senare på eftermiddagen bestämde jag mig för att det var dags för lite underhållsträning i min vilovecka. Jag bytte om, snörade på mig löparskorna och begav mig ut i statstumultet. Min plan var att springa bort till den park vi var i lördags för att jogga runt lite där. Jag joggade bort till parken vilket gick förvånansvärt bra med tanke på allt folk och all trafik men när jag kom fram kom jag på att jag glömt att ta med mig de två yuan det kostar i inträde. Då blev jag less och vände om hem. När jag kom hem igen gjorde jag istället styrkeövningar. jag använde bland annat två halvfulla vattendunkar som vikter ;) Det får bli ett nytt försök på parklöpning imorgon istället. Efter avklarad träning duschade jag och gjorde mig i ordning för att möta upp med Víctor. Vi gick till en billig koreansk restaurang (35 spänn/person) med god mat:

Nu sitter vi här i sofan och ska kolla på Game of Thrones innan sängdags. God kväll på er!

Dag 2

Gårdagen fick ett beklagligt slut eftersom jag tappade bort min telefon. Vi hade ätit sen middag på ett McDonalds nere vid people's square. Jag hade tagit upp telefonen för att foto att lägga upp på bloggen. Jag la den bredvid mig på bordet och när vi sedan skulle gå måste jag ha glömt den bland alla brickor, servetter och muggar. När jag kom hem och skulle ladda över dagens bilder på datorn upptäckte jag att telefonen var borta. Vi skyndade oss tillbaka till reaturangen (sprang/åkte metro) men när vi kom dit var det ingen som visste något om den. Vi misstänkte att personen som städat undan brickorna efter oss hade hittat och lagt beslag på den (i Kina jobbar typ 15 pers på en liten McDonalds och de är alltid supersnabba med att städa undan). Víctor blev arg och till slut kom polisen dit. Ingen av polismännen pratade engelska så den upprörda managern fick översätta. Vi kom ingen vart men vi fick följa med i polisbilen till polisstationen. Väl där fick vi förklara vad som hänt men självklart kommer jag inte få tillbaka min telefon :( Jag har nu iaf spärrat met sim-kort och ska även spärra telefonen så att den blir obrukbar. På grund av denna incident har jag heller inga bilder att lägga upp från gårdagen.

Fram tills dess hade vi dock haft en väldigt bra dag. Precis som i lördags åt vi en jättegod frukost och tog sedan en kaffe på Café Lugo. Efter det gick vi runt i affärer och Víctor handlade en hel del kläder (4 par t-shirts, ett par byxor och ett par skor för 700 spänn!) och jag köpte en skjorta/blus som jag är riktigt nöjd med. Efter shoppingen åt vi lunch på en kinesisk restaurang som hette Dollar Shop (riktigt konstigt namn). Det var jättefina lokaler och de serverade något som kallas "hot pot". Man beställde in en kokande buljong och sedan kött och grönsaker som man doppade i buljongen till de var tillagade. Man fick också blanda egna såser att ha till och det fanns fri tillfång till frukt och andra grönsaker att hämta och äta vid sidan av. Till detta beställde vi även in en vattenmelonjuice och en kiwijuice. jag är verkligen besviken att jag inte har bilder att visa från detta för vårt bord med all mat var verkligen något att skåda. Efter maten tog vi metron ner tll west nanjing road för att gå i fler affärer men det blev ingen mer shopping och när vi var nöjda tog vi metron ner till the bund för att leta reda på den grekiska restaurang vi bestämt oss att äta middag på. Vi hittade den dock aldrig utan fick oss istället en dryg timmes promenad längs floden och till slut hade vi kommit tillbaka till nanjing roat (dock east den här gången) och bestämde oss för att leta reda på en restaurang där. Jag ville inte äta kinesiskt igen men vi hittade ingenting bra och till slut var blodsockret lågt, benen och fötterna trötta och magarna tomma så vi gav upp och gick till McDonalds (då hade vi gått längs nanjing road äbda till vi kom till people's square) och resten vet ni ju redan.

Det var gårdagen det och idag är en ny dag. Jag försöker att inte tänka allt för mycket på telefonen för jag vill njuta av resten av min vistelse här. Jag ska ta med mig kameran idag istället och dokumentera så att jag kan lägga upp bilder på bloggen. Nu är klockan 11 här och Víctor är på jobbet. Ikväll lägger jag upp en post om idag (annandag påsk).

Ha det bra!

Dag 1

Klockan är halv nio här på andra sidan jorden och jag och Víctor har haft en underbar dag som nu kommer att avslutas med chill hemma och planering av resten av min vistelse.

Fruksoten som Víctor gjorde iordning var nice och hade lite brunchkänsla.

Efter en duch drog vi till nyöppnade Café Lugo och drack en kaffe. Stället ligger mitt emot Starbucks men har en mysigare känsla och jag spanade in några belgiska våfflor som vi måste prova någon dag.

Vi satt på cafet någon timme och snackade om all möjligt samt kollade igenom ett häfte med rabattkuponger till olika restauranger. Sedan drog vi vidare till en park i området och spatserade runt, snacakde och betrakatade kineserna. Skönt med lite vår-/sommarkänsla också ;)

Middagen blev på en billig restaurang mitt emellan Víctors lägenhet och parken och just intill hans arbetsplats. Vi slog på stort och beställde in varsin pizza, en sallad och aloe- och limedirckor.

Nu ska jag gå och mysa med Víctor så hörs vi imorgon!

På plats i Shanghai!

Då var man tillbaka i Shanghai igen då. Klockan är 10.30 på morgonen och Víctor förbereder fruksot. På schemat för dagen står lite window shopping och middag på någon romantisk restaurang.

Jag landade strax innan midantt igå (Shanghai-tid) och Víctor väntade på flygplatsen. Taxikön var ofattbart lång så vi trodde vi skulle bli kvar där hela natten men då tänkte Víctor till och vi gick till avsläppet för departures istället och där var det inget folk! Vi fick en taxi på 5 minuter. Resan hade gått bra men den var såklart väääligt lång. Jag hade 6 timmars väntetid på Moskvas flyplats men då lyckades jag faktiskt sova ett par timmar på en bänk.

Oj, nu blev visst två av bilderna åt fel håll...

Middag på Umeå City Airport

Fortune cookie på planet.

Víctor för ett par minuter sen.

At Starbucks

Jag sitter på Starbucks och använder internet medan jag väntar på att Víctor ska bli klar på jobbet. Jag har inte kunna använda grannens internet på hela dagen. Jag vet inte varför det inte fungerar men jag hoppas att det är tillbaka igen imorgon.

Idag har jag börjat packa. Jag har kommit fram till att jag nog ska lämna en hel del kläder och skor. Mina sommarkläder kommer jag inte behöva i Sverige än på bra länge och jag åker tillbaka till Shanghai till påsk om möjligt, och om inte, så åker jag tillbaka i sommar.

Lägenheten

Måndag igen. Helgen var lugn och mysig. Vi passade på att äta på restaurang, prommenera runt i området och bara umgås. Idag har jag ägnat mig åt hushållssysslor och så smått börjat förbereda mig för att åka hem till Sverige.

Här kommer några bilder från lägenheten:

Vardagsrum

Kök samt ytterdörr

Sovrum

Bilder från området

På väg hem från mataffären passade vi på att ta lite bilder på vårt nya område:

En av ingångarna till vårt inhägnade område.

Så här ser husen ut. Totalt är det kanske 15 hus.

Här är vår ingång.

Några fler bilder från området:

Fredagkväll

Nu är helgen äntligen snart här! Inte för att jag själv gör något på dagarna men på helgen är Víctor ledig och jag får sällskap. Hittills har vi inget speciellt planerat för helgen utan får se vad vi är sugna på. Det blir min sista helg här i Shanghai. Jag tror inte att jag kommer att sakna något härifrån förutom Víctor. Det klart att det finns mycket spännande, roligt och kanske framför allt billigt här men just nu är jag bara sugen på att vara hemma i Sverige.

Nu hoppas jag att Víctor kommer hem snart så att vi kan äta middag. Klockan är snart åtta och jag är riktigt hungrig. Jag tror dessutom att han skulle köpa med sig Oreo på vägen hem :D

En bild tagen från vårt fönster imorse:

Utlänning

Det har gått ett tag sedan senaste inlägget. Vi har fortfarande inget internet i lägenheten utan använder oss tills vidare av någon annans :P Vi har det ganska bra här i Shanghai men vi har haft lite problem av diverse slag. Det mesta ska nog ordna upp sig till slut och vi har en positiv inställning.

Just nu sitter jag som sagt hemma och använder mig av någon annans internet. Vi har haft problem med duschen och toaletten så igår var en arbetare här tillsammans med vår landlord. Idag ska det komma en annan arbetare och fixa det sista. Vår landlord är redan här och jag har blivit instruerad av henne att hålla mig gömd bakom stängda dörrar. Igår hade det tydligen blivit mycket dyrare eftersom arbetaren såg att vi var utlänningar.. :S

Bild från Spanien i somras.

Nyarsafton..

Vi ar nflyttade i nya lagenheten nu men vi har inget internet. Sitter pa Victors jobb nu och kollar mail. Mer uppdatering kommer nar internet ar fixat i lagenheten.

Hola familia espanola!!

Aqui estamos bien Emilie y yo. Nos hemos mudado a un nuevo apartamento a 5 minutos de mi trabajo. Manana celebraremos el Nuevo Anio abrazados y sin uvas ya que estamos a dos velas despues de pagar la renta y el deposito de dos meses.

El trabajo me va muy  bien. Me jefa me cuida mucho!!

Manana os llamare sobre las 00.00 en Portugal al movil de papa.

Un beso grande desde China

Flyttar

Flytt är på G nu. Vi fick nycklarna igår och vi har redan börjat flytta lite grejer. Víctor är på jobbet nu och jag packar ihop våra grejer och städar lite.

Nu när jag ändå har paus och sitter vid datorn täkte jag passa på att boka flygbiljetter hem. Jag kommer till Umeå igen fredagen den 18 januari :)