Lägenhet på G...

Tillbaka på hotellet efter en lång dag! Efter frukost på hotellrummet och en kaffe på starbucks tog vi taxi till byggnaden där vi hittat en lägenhet vi vill hyra. I samma byggnad har agenturen, genom vilka vi kommer att hyra lägenheten, kontor. Där mötte vi upp med Anne (kinesiksan som visat oss lägenheten och som jobbar på agenturen) och förhörde oss om några detaljer angående betlaning av hyra och kontrakt. Vi betlade en del av depositionen och stämde träff igen klockan 18.30 för att skriva kontrakt med henne och hyresvärden samt betala resten av depositionen. När detta var avklarat traskade vi runt lite i området och tog sedan tunnelbanan till IKEA.

Köttbullar och potatismos på IKEA.

På IKEA inhandlade vi grejer till lägenheten. Bland annat saker till köket (tallrikar, bestick, glas, skärbräda, pannor osv.), lakan, handdukar, ljus (på Víctors initiativ) m.m. Totalt gick det hela på 819 yuan (ca 900 kr). Vi passade även på att äta svenska köttbullar :D

18.30 var vi tillbaka hos Anne, efter att ha lämnat IKEA-grejerna på hotellet, där vi fick träffa vår hyresvärd och även hennes son. Vi skrev kontrakt och betalade resten av depositionen. Vi kom överens om att komma tillbaka på måndag och betala hyran. Vårt kontrakt gäller från den 1/9 till den 30/12, alltså 4 månader. Vi betalar alla månader i förskott. Sedan fick vi en av två nycklar och gick upp till vår lägenhet en stund för att planera kompletterande inköp på IKEA. Efter detta gick vi och åt middag på en av de restauranger som ligger i samma byggnad som lägenheten. För mig blev det en sallad och en öl (Tsing Tao) och Víctor tog en pizza och en cola.

Middag på italiensk restaurang utanför lägenheten.

Imorgon ska Anne städa lägenheten på förmiddagen och under tiden tänkte vi passa på att åka till någon stor super market för att köpa städgrejer och lite mat. När hon är klar får vi sedan den andra nyckeln och  vi kan börja flytta in (första steget blir att själva städa lägenheten ordentligt en gång). Det blir nog en snabbis till IKEA också för att köpa det vi saknar.

Nu är det bed time här i Shanghai!

En vecka i Shanghai

Efter en vecka i Shanghai är vi båda redan väldigt trötta på den kinesiska maten. De senaste dagarna har vi ätit på burger king (tisdag), subway (onsdag) och domino's pizza (idag, torsdag). Jag ser verkligen fram emot att få flytta till en lägenhet och börja laga mat själv! Det kan hända att det blir väldigt snart. Idag har vi nämligen varit och tittat på några lägenheter. Vi har hittat en som vi gillar och om allt går som planerat skriver vi på kontrakt imorgon.

Det ska bli skönt att komma bort från det här hotellet. Vi har bott här sedan i tisdags då vi checkade ut från lyxhotellet och det här håller inte samma klass, haha! Å andra sidan betalar vi bara 152/natt för båda två och rummet är rätt ok och har AC. Det ingår frukost men vi provade den igår och det fanns inget jag kunde tänka mig att äta förutom ett överkokt ägg. Imorse köpte vi istället bröd, tomat och gurka och åt frukost på rummet.

Lite bilder

Primer post dedicado a los hispano-hablantes

Saludos familia!!!!!!

Estamos sanos y salvos. En el hotel de 5 estrellas nos tratan muy bien. Tenemos un buffet para desayunar incluido que nos da para desayuno y comida. Aviso para navegantes: la habitación que nos costo 70 Euros hace un mes cuesta ahora 300 Euros...

El primer día (ayer) después de descansar por la mañana, andamos hasta el centro de Shanghai desde el hotel. Fue un paseo de dos horas. Después cenamos muy bien por sólo diez Euros y finalmente volvimos al hotel. Por la noche salimos a una calle llena de bares dónde disfrute de un delicioso helado de lychis.

Hoy hemos estado en el mercado de falsificaciones. No he comprado nada pero he cogido una idea de lo que valen las cosas y de como negociar (me ha estado enseñando los trucos nuestro amigo chino).

Ahora vamos a ir a cenar a un restaurante en el segundo edificio más alto de Shanghai, otra vez un buffet y despúes vamos a ir a un bar en el edificio más alto.

Os echo de menos!

PD: Hermana y cuña, empezad a mirar billetes.
PD1: Padres, lo mismo.
PD2: Sobrinos, os echo de menos a los que más!!
PD3: Hermano, se admiten listas de regalos pero sin abusar.
PD4: Especial para papá, no te preocupes que estoy centrado. :-)

Haced comentarios para saber que estaís leyendo lo que escribimos.

I Shanghai!

Nu är vi på plats i Shanghai. Hotellet är jättefint och hotellfrukosten imorse var minst sagt imponerande! Vårt hotellrum är beläget på 41a våningen och utsikten är fantastisk! Vi kom till hotellet vid ett-tiden inatt (lokal tid) efter 17 timmar på resande fot. På hotellet möttes vi av Sofia och Thomas som hjälpte oss med incheckningen.

Frukost på hotellet.

Vår första dag i staden (idag) har vi sovit, promenerat ner till floden, ätit på en kinesisk restaurang och snart vankas utgång med Thomas och Sofia.
Utsikten från hotellrummet.

Äntligen framme vid floden efter två timmars prommenerande.

Vår första middag i shanghai. Vi betalade 18 kr per rätt.

Spanien

Nu är jag på plats i Spanien. För tillfället befinner jag mig hemma hos Víctors bror. Vi är här för att låna internet ovh kolla upp lite grejer inför avresan på onsdag.

Jag kom till Spanien i torsdagskväll. På flygplatsen blev jag hämtad av Víctor och hans föräldrar. Därifrån tog vi bilen till Alcocer och ders hus där. Då drack vi champagne och åt jamón :D Fredagen spenderades i Alcocer med Víctors brorsbarn, Esteban och Maria. Vi badade i poolen, spelade tennis och åt god mat. På kvällen åkte vi till Guadalajara för att spendera kvällen med Víctors bror, hans fru och deras vänner. Igår spenderade vi dagen tillsamans med Víctors syskon och deras vänner. Idag ska vi åka till Alcalá och på måndag åker vi tillbaka till Alcocer efter att ha bott tre nätter här i Guadalajara i Víctors föräldrars lägenhet.

Nu lägger jag upp lite bilder.

Snart dags för avresa

På torsdag åker jag till Spanien och onsdag nästa vecka åker vi till Shanghai! Just nu är jag mitt uppe i packning och städning. Imorgon ska jag bära ner alla grejer till förrådet, flyttstäda och bege mig till Holmsund för att sova sista natten där. Jag kan inte säga att jag känner mig nervös, orolig, taggad eller något annat för den delen. Om något känner jag mig lite stressad över allt jag måste göra innan jag kan åka. Det klart, tänker jag på det hela så känns det lite sjukt men jag tror ändå att jag inte riktigt förstår. Nästa gång jag skriver blir antingen i Spanien eller Shanghai!