Två veckor i Shanghai!

Fredag idag och inget speciellt inplanerat. Vi sitter på ett café något kvarter från där vi bor och dricker en kaffe. Internet krånglar fortfarande hemma. Nu ska vi få byta internetbolag så förhoppningsvis har vi internet senast på måndag.
 
Igår var en spännande dag för oss båda. Vi klev upp tidigt, 05:45, och begav oss vid sjutiden till Fudan med tunnelbana. Jag skrev in mig vid universitetet och träffade min buddy som visade mig och Víctor runt på campus. Tydligen kan man köpa lunch i kafeterian för 5 yuan! Lunchen såg helt ok ut och det fanns många rätter att välja mellan. Det var jättemycket folk där och Lixun sa att ibland kunde man få stå i kö i 20 minuter. Jag frågade om det fanns någon micro för att värma medhavd mat. Det fanns en i kafeterian och där var det ingen kö! Haha, hon sa att ingen hade med sig mat utan att alla köpte. Det blir ju perfekt för mig ;) 12.30 var det orientation och då fick vi lite praktisk info om universitetet och hur allt fungerar. Vi fick bland annat veta att det inte var lämpligt att färga håret rött eller lila. På måndag börjar terminen och som det ser ut nu har jag ett väldigt luftigt schema. Under tiden vi var på Fudan fick Víctor ett samtal från Electrolux. De ringde från Singapor för att välkomna honom till företaget! Nu återstår bara för honom att ordna fram alla dokument han behöver för sitt nya visum och sitt residence permit.
 
Under tiden jag uppdaterar bloggen sitter jag och kollar flyg och hotell till Hainan, som är en ö utanför Kinas kust. Jag har hittat flyg för 1700 kr/person och hotell för 600-800 yuan för fem nätter i dubbelrum. Totalt alltså drygt 2000 kr/person. Det skulle bli en skön semester på stranden i november eller december. Jag har också kollat flyg till Peking dit jag hoppas att vi kan åka på en weekend snart :)

Kommentarer
Postat av: FraudFeeler

Stort grattis till Victor!

2012-09-07 @ 09:16:23
URL: http://feelinglikeafraud.blogg.se
Postat av: Jakob

Stort grattis till jobbet men synd på internet! Allt verkar ju vara så billigt i Kina men hur är det t.ex. med kurslitteratur?

Svar: Jag vet inte hur det är med kurslitteratur faktiskt.. får väl se till veckan.
emilieochvictor.blogg.se

2012-09-07 @ 13:00:21
Postat av: Torbjörn

Grattis Victor. Alltså, läser ni kommentarerna?

2012-09-07 @ 15:04:32
Postat av: Ellen

Usch då sån otur Emilie, du som brukar gilla att variera dig med rött hår ibland!
Verkar som grattis verkar vara på sin plats åt Victor? Grattis Virre!:D
(beskrev en bild av forrest gump idag för Per!:) Det var ungefär det mest intressanta som hänt här..)
Kram kram!

Svar: Haha! Jo, jag är ju känd för att färga håret i tid och otid ;)
emilieochvictor.blogg.se

2012-09-07 @ 23:19:44
Postat av: Sanna

Härligt att allt verkar lösa sig! :) det är kanske dir vi ska åka när jag kommer och hälsar på? ;)

Svar: Sanna!!! Gar du skype? Det skulle vara så roligt att snacka! Jag saknar dig jättemycket :(
emilieochvictor.blogg.se

2012-09-10 @ 11:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0