En onsdag i Shanghai

Nu sitter jag och Víctor på ett burger king som vi hittade några (ganska många!) kvarter från vårt hus. Vi fick internet i lägenheten igår men imorse funkade det inte. Två olika personer har varit till oss och försökt fixa det idag men utan att lyckas. Tydligen är det fler lägenheter som har samma problem och det är något med internetleverantören.
 
För övrigt har vi idag varit på ett event som anordnades av svenska handelskammaren. Det var MiL Institute som var på besök. De pratade om ledarskap och jag kände inte riktigt att det berörde mig. Det var mest mer eller mindre högt uppsatta ledare (de flesta svenskar) som jobbade för företag här i Shanghai. De var mycket gruppdiskussioner och något som kom upp ofta var hur skillnaden var att leda en grupp i Sverige jämfört mot Kina. Det var förvisso ganska intressant men jag kände inte direkt att jag kunde tillföra något. Det var egentligen Víctor som ville gå eftersom han varit i kontakt med MiL Institute i och med sitt förra jobb. Jag tror dock att han var lite besviken och tyckte att det var dåligt upplagt och  förberett. Han hade förväntat sig mer.
 
Imorgon ska vi till Fudan igen. Jag ska på någon slags orientation för utbytesstudenter. Jag och min buddy, Lixun, har bestämt att träffas på campus på morgonen. Det ska bli roligt! Jag har inte träffat henne än eftersom hon varit på 'military training'.
 
För övrigt flyter väl livet här på. Vi känner oss hemma i lägenheten och varje dag lär man sig mer om staden och hur allt fungerar. Det svåraste för oss hittills är att hitta till olika ställen. Lättast är med taxi (och det är väldigt billigt) men då kräver det att man har platsen man ska till nedskriven på kinesiska och det är inte alltid det lättaste att ordna. Tunnelbanan har vi börjat använda mer och mer men då är problemet att välja rätt utgång från tunnelbanestationen. Idag när vi skulle till eventet fanns det 12 att välja mellan! Vi försökte fråga men det gick inget vidare. Vi chansade på en och hade väldigt tur! Det är fortsatt väldigt varmt här men igår regnade det hela dagen och idag har det varit mulet.
 
Nu tror jag att det får bli taxi hem för vi gick hit och det tog rätt lång tid. När man åker taxi startar taxametern på 14 yuan (~14 sek) och efter 3 km börjar den ticka. Efter det beror priset på tid och distans. Oftast kostar en taxiresa mellan 20 och 35 yuan. Att åka tunnelbana kostar 3 eller 4 yuan beroende på vart man ska.
 
Två bilder från gårdagens middag:
 



Kommentarer
Postat av: Fraudfeeler

Trist att nätet krånglar,men kul att se lite bilder.
Det syns att Victor jobbar på pyntningen :-)

2012-09-05 @ 20:09:15
URL: http://feelinglikeafraud.blogg.se
Postat av: Torbjörn

Alltså, har lägenheten någon adress?

Svar: 1033, kangding rd
emilieochvictor.blogg.se

2012-09-06 @ 07:47:08
Postat av: Cuñá

Porfa Emilie.. Pon algo en español!!!!!! Es que viictor no escribe!!!!
Besos

2012-09-09 @ 08:52:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0